Followers

Saturday, December 4, 2010

Malaysia tambah askar bertugas di Lubnan

BAGAN DATOH: Kerajaan telah mengarahkan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menambah anggota Kumpulan Pendahuluan Pasukan Batalion Malaysia 2 (MALBATT 2) di Lubnan yang menjalankan misi Pasukan Interim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNIFIL).
Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata 100 anggota akan dihantar sebagai tambahan kepada 510 anggota sedia ada.
"Penghantaran anggota tambahan akan dibuat mulai bulan depan hingga Oktober melalui proses pertukaran tugas setiap enam bulan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Berkhatan Perdana Parlimen Bagan Datoh di sini hari ini.
Ahmad Zahid berkata, pasukan itu terdiri daripada anggota Kor Kejuruteraan untuk membaik pulih dan membantu membina infrastruktur di negara berkenaan.

Beliau berkata, selain pertambahan anggota, ATM juga akan menggantikan kereta perisai Condor kepada kereta perisai jenis 6 x 6 yang lebih sesuai dengan muka bumi Lubnan.

Katanya, UNIFIL memberi kepercayaan kepada ATM kerana berpuas hati dengan prestasi yang dicapai oleh pegawai dan anggota tentera negara yang telah memperlihatkan kerjasama dengan semua pasukan negara lain yang menyertai misi itu dan masyarakat setempat.

"Sebenarnya UNIFIL meminta Malaysia meningkatkan lagi tahap penyertaannya tetapi kemampuan ATM terhad disebabkan kekangan kewangan. Kita membuat keputusan jumlah penghantaran terpaksa dihadkan," katanya.
Beliau berkata, penyertaan negara selaras dengan komitmen yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, supaya ATM bertugas di luar negara bagi menambah pengalaman selain memberi sumbangan kepada negara-negara yang mengalami pergolakan. - BERNAMA

0 comments: