Followers

Tuesday, December 28, 2010

Mahathir saran PROTON tinjau India

NEW DELHI: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata pengeluar kereta nasional, Perusahaan Otomobil Nasional Sdn Bhd (PROTON) seharusnya memanfaatkan pengeluaran kos rendah India bagi menembusi pasaran automobil negara itu yang semakin berkembang.
Sektor automobil India semakin mendapat perhatian peserta industri dunia, yang mahu memanfaatkan permintaan yang bertambah di negara itu untuk model luar dan kos pengeluaran yang lebih rendah.
"Sekarang ini terdapat skop bagi Proton untuk datang ke sini kerana kita tidak terikat dengan sebarang syarikat lain (asing). Proton bebas dan bolah datang ke sini," kata Dr Mahathir, yang juga Penasihat PROTON kepada Bernama di Delhi.
Ia adalah sektor yang semakin mendapat perhatian dan berkembang dengan segmen kenderaan penumpang India pada 2010 (April-Ogos) menyaksikan 33.88 peratus pertumbuhan berbanding tempoh sama tahun lalu.

Industri pengeluaran kereta penumpang dan komersialnya merupakan yang ketujuh terbesar di dunia dengan pengeluaran tahunan sebanyak 2.6 juta unit pada 2009.

Di Asia, India adalah pengeksport keempat terbesar bagi kereta penumpang, selepas Jepun, Korea Selatan dan Thailand.

Dr Mahathir berkata pembuat kereta negara itu kini melalui penyusunan semula dan apabila siap kelak, ia akan dapat meneroka pasaran India.
Sejak beberapa tahun lalu, PROTON berusaha memasuki pasaran India yang kompetitif, cuba untuk bergabung dengan pengeluar kereta tempatan untuk memperluaskan operasi di rantau Asia Selatan tetapi niaga janji itu gagal dimuktamadkan.

"Proton kini disusun semula dan trend kini ialah kenderaan mesra alam. Proton sedang sibuk membangunkan kereta hibrid dan elektrik.

"Apabila ia mencapai satu tahap kecekapan, ia mungkin mahu bekerja di India. Sekiranya kita melabur di sini, kita boleh mengeluarkan kereta di sini, pertamanya melalui pemasangan dan seterusnya pembuatan, apabila kita mencapai suatu jumlahnya.

" PROTON saya rasa boleh bersaing dengan kereta lain kerana ia boleh memanfaatkan kos yang rendah (pengeluaran) di India," katanya.

Dr Mahathir dan isteri, Tun Dr Siti Hasmah kini dalam lawatan peribadi ke India.
- BERNAMA

0 comments: