Followers

Thursday, December 30, 2010

Korea Utara tambah bala tentera, kereta kebal

SEOUL: Korea Utara dilaporkan menambah 20,000 anggota tenteranya dalam pasukan khas sepanjang dua tahun lalu serta kekuatan kereta kebal dalam jumlah yang banyak, kata Kementerian Pertahanan Korea Selatan, hari ini.
Mengikut kertas putih pertahanan dua tahun sekali itu, Korea Utara meningkatkan saiz tentera pasukan khasnya kepada 20,000 anggota menjadikan lebih 200,000 jumlah keseluruhan.
Bagaimanapun, jumlah keseluruhan saiz kekutanan tentera Utara itu kekal kira-kira 1.19 juta anggota.
Ia juga mengesahkan bahawa negara komunis itu menambah kekuatan persenjataan termasuk kereta kebal baru buatan tempatan, “Pokpung-ho” ("Storm Tiger"), yang dilaporkan mula digunakan pada 2002.

Korea Utara mendakwa Pokpung-ho lebih sesuai dan mantap daripada kereta kebal buatan Russia, T-90 yang dikeliarkan pada 1990-an.

Laporan kertas putih pertahanan itu bagaimanapun tidak menyatakan secara spesifik jumlah kereta kebal baru yang digunakan untuk operasi ketenteraan negara itu.

Namun, laporan itu menyebut sehingga bulan lalu, kekuatan kereta kebal Korea Utara meningkat kira-kira kepada 4,100 berbanding 3,900 pada 2008. - AFP

0 comments: