Followers

Wednesday, December 29, 2010

Korea Utara mampu hasilkan bom nuklear dalam masa setahun

TOKYO: Bekas Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat, William Perry berkata Korea Utara mampu menghasilkan satu membuat bom nuklear dalam masa setahun dan mahu Washington mengadakan perbincangan peringkat tertinggi bagi menangani isu itu.
Dalam satu temubual yang diterbitkan hari ini, Perry yang pernah berkhidmat dengan Presiden Bill Clinton, memberitahu akhbar harian Nikkei bahawa kerajaan Amerika perlu mengkaji semula dasarnya mengenai Korea Utara dan melaksanakan sekatan ekonom bagi memberi tekanan terhadap program nuklear Pyongyang.
Dalam masa sama, katanya Washington perlu mengadakan dasar yang selaras dengan Seoul dan Tokyo sebelum menghantar wakil khas bagi berbincang dengan Pyongyang.
Perry mengesyorkan, bekas Setiausaha Negara, Madeleine Albright dan bekas Senator Sam Nunn dan seorang pakar nuklear dan senjata menjadi calon untuk mengadakan rundingan dengan Korea Utara.

"Jika Korea Utara bercadang menggunakan semua kekayaan sumber uranium dan kemudahan pembuatan nuklear, mereka mampu keluarkan satu bom nuklear setiap tahun," katanya.

Perry berkata, beliau diberikan taklimat mengenai perkara itu oleh seorang saintis Amerika, Siegfried Hecker, yang baru-baru ini berpeluang melihat sendiri loji pengeluaran baru uranium Korea Utara di Kompleks Yongbyon.

Loji itu dibangunkan untuk mengeluarkan tenaga bagi reaktor awam dan bukannya untuk kegunaan pembuatan bom. - AFP

0 comments: