Followers

Wednesday, December 1, 2010

HIV: Jangkitan kanak-kanak meningkat 46 peratus

KUALA LUMPUR: Sekalipun jangkitan baru HIV menunjukkan trend menurun di rantau ini, HIV/AIDS masih menimbulkan masalah kesihatan serius, dengan kanak-kanak adalah kumpulan paling mudah dijangkiti.
Dr Samlee Plianbangchang, Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), bagi rantau Asia Tenggara, berkata jangkitan kanak-kanak meningkat sebanyak 46 peratus antara 2001 dan 2009.
Bagaimanapun, beliau berkata penghapusan jangkitan HIV ibu-ke-anak menjelang 2015 mungkin dapat dijayakan dan WHO komited mencapai matlamat ini.
"Ancaman HIV/AIDS terhadap kanak-kanak menggariskan perlunya memperkukuh sistem kesihatan di peringkat penjagaan kesihatan asas dan menggabungkan langkah pencegahan HIV khas dalam perkhidmatan kesihatan ibu dan anak," katanya.

Dalam satu kenyataan bersempena sambutan Hari Aids Sedunia hari ini, Dr Samlee berkata di peringkat global, anggaran 33.3 juta orang hidup dengan virus itu, dan 2.6 juta dijangkati pada 2009.

Di rantau Asia Tenggara, 3.5 juta orang hidup dengan HIV/AIDS, kebanyakan di India, Indonesia, Myanmar, Nepal dan Thailand.

Menurut WHO, pada 2009 dianggarkan 220,000 jangkitan baru HIV di rantau ini dan 230,000 orang mati akibat penyakit berkaitan AIDS.
Penduduk dengan risiko tertinggi mendapat HIV termasuk pekerja seks wanita, lelaki yang mengadakan seks dengan lelaki, populasi mak nyah dan mereka yang menyuntik dadah.

Menurutnya, isu akses penjagaan kesihatan, rasa hina dan jahil, dan pentingnya menyekat jangkitan HIV kepada generasi baru adalah perkara asas terhadap respons kepada HIV/AIDS.

Di peringkat serantau, wanita mencakupi 37 peratus daripada 3.5 juta orang yang mempunyai HIV/AIDS, dan tanpa langkah perlu, kira-kira satu pertiga daripada kanak-kanak yang dilahirkan ibu yang positif HIV boleh mendapat virus itu.

Walaupun virus itu boleh berjangkit kepada bayi semasa kehamilan, kelahiran atau penyusuan, hanya satu dari setiap tiga wanita positif HIV pada masa ini mendapat rawatan "prophylactic anti-retroviral" (ART) di rantau ini.

Pelaksanaan secara meluas garis panduan baru WHO tentang penggunaan ubatan "antiretroviral" bagi merawat wanita hamil dan mengelakkan penularan HIV kepada bayi boleh mengurangkan dengan ketara HIV pediatrik dan meningkatkan kelangsungan hidup ibu dan anak.

Menurut WHO, Thailand adalah negara pertama di rantau ini yang mendapat liputan langkah cegahan berkesan universal dan telah dapat menghapuskan HIV/AIDS pediatrik. - BERNAMA

0 comments: