Followers

Friday, December 3, 2010

FIFA teroka 'horizon baru' bagi Piala Dunia: Sepanyol

ZURICH: Kerajaan Sepanyol dan pegawai sukannya menyatakan sedikit kekecewaannya selepas tewas dalam biadaan penganjuran Piala Dunia 2018 bersama Portugal tetapi menyifatkan keputusan FIFA sebagai satu "horizon baru" untuk sukan bola sepak.
"Kami juga kecewa tapi kami perlu menerima kekalahan ini," kata Setiausaha Negara bagi Sukan Sepanyol, Jaime Lissavetzky, sebaik Russia diumumkan sebagai pemenang penganjuran, malam tadi.
"Kami mesti mengucapkan tahniah kepada pemenang," katanya.
Sepanyol pernah menjadi tuan rumah Piala Dunia 1982 dan mereka berkeyakinan untuk menjadi tuan rumah pada 2018 selepas menjuarai Piala Dunia di Afrika Selatan, Julai lalu.

Jurulatih Sepanyol, Vicente del Bosque, pula mengucapkan tahniah kepada Russsia dan juga Qatar yang menjadi tuan rumah pada 2022 dan berkata:
“Kami memenuhi semua syarat untuk menjadi tuan rumah Piala Dunia daripada kemudahan sukan yang moden dan hajat besar kami dalam bola sepak.

"Kami juga mempunyai liga yang baik dan pemain yang hebat, termasuk skuad kami yang menjadi juara dunia.
"Tapi, saya fikir mereka (jawatankuasa eksekutif FIFA) mempunyai kriteria yang berlainan daripada kita" katanya.

Beliau berkata, kriteria FIFA itu mungkin untuk "meluaskan sukan bola sepak ke benua lain" dan Russia dan Qatar adalah negara yang mempunyai ekonomi yang berkembang.

Ketua Delegasi Biadaan Sepanyol-Portugal, Miguel Angel Lopez, juga berkata keputusan itu menunjukkan keinginan FIFA untuk membawa Piala Dunia ke negara yang belum pernah menganjurkan lagi setakat ini.

"Bola sepak kini memasuki dimensi atau horizon yang baru. Ia satu perkembangan sihat dan satu penghormatan. Tidak perlulah negara sama saja menganjurkannya," katanya. - AFP

0 comments: