Followers

Sunday, December 5, 2010

Ahli komponen BN sahut amanat Najib, sedia hadapi pilihan raya umum

KUALA LUMPUR: Pemimpin Barisan Nasional (BN) menyatakan kesediaan untuk melakukan perubahan politik dan mengukuhkan kesepakatan antara parti-parti komponen sebagai resipi kejayaan memenangi hati rakyat untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang.
Mereka juga menyifatkan amanat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, selaku Pengerusi BN pada konvensyen BN hari ini suatu suntikan semangat kepada pemimpin dan ahli BN untuk bersedia bertindak mengembalikan keyakinan penuh rakyat terhadap BN.
Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim, berkata bagi mencipta kejayaan itu, ahli BN perlu mengikis empat penyakit yang dinyatakan oleh Najib sebagai ingatan dan petua untuk mencapai kemajuan pada masa akan datang.
"Saya berasa bangga beliau (Najib) mengingatkan supaya penyakit di dalam BN terutama angkuh, delusion (khayal) dan inertia (yang tidak mahu bergerak) dan lupa diri, semua ini perlu ambil iktibar dalam BN," katanya ketika ditemui selepas perasmian Konvensyen BN di Wisma MCA d sini, hari ini.

Rais yang juga ahli Majlis Tertinggi UMNO berkata, konvensyen BN kali ini adalah pembuka lembaran baru berikutan ia membawa gambaran, kemampuan dan azam baru terhadap pelaksanaan konsep gagasan 1Malaysia yang didukung oleh Najib.

Sehubungan itu, katanya, kementeriannya akan menterjemahkan gagasan 1Malaysia menerusi setiap program yang dilaksanakan untuk kesejahteraan rakyat sejajar dengan tema konvensyen BN kali ini iaitu "Mengukuh Barisan Mendahulu Rakyat".

Rais berkata, rakyat seharusnya bijak menilai parti yang lebih menjaga kepentingan mereka seperti yang dibuktikan oleh BN berbanding pembangkang yang hanya mengamalkan pembohongan dan sikap berpura-pura.
Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, berkata jika empat penyakit itu seperti yang digariskan oleh Najib dapat dihapuskan, BN mampu bertapak lebih kukuh dan memiliki masa depan yang cerah untuk memberi perkhidmatan lebih baik kepada rakyat.

"Ini adalah satu transformasi politik yang perlu dilakukan... BN perlu perubahan besar dari segi politik bermula sekarang untuk kemenangan lebih baik pada pilihan raya akan datang," katanya.

Beliau berkata, konvensyen sebegini berkesan untuk melakukan perubahan dan transformasi untuk menjadikan BN yang juga satu keluarga besar, lebih kuat dan kukuh.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Mustapa Mohamed, berkata Najib sudah menyemai keyakinan yang tinggi dan harapan terhadap hala tuju BN.

"Kami telah melakukan dengan baik... terdapat banyak isu dalam tahun sebelum ini, namun beliau menyampaikan amanatnya dengan baik... meminta kami supaya bersatu padu. Hanya kami yang dapat melakukannya, tiada parti lain yang dapat melakukan seperti kami.

"Kami bersikap bertahan sebelum ini dan kini kami bersedia untuk melakukan serangan pula," katanya.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui, berkata ucapan itu adalah yang terbaik oleh Najib untuk memberi motivasi kepada pemimpin BN.

"Saya berpendapat beliau meletakkan kami dalam suasana untuk mara ke hadapan, terutamanya bagi kami dari Sarawak. Kami akan berdepan pilihan raya (negeri), jadi ingatan itu kena pada masanya," kata Chin, yang juga Setiausaha Pengelola Parti Rakyat Bersatu Sarawak.

Presiden Pertubuhan Pasok Momogun Kadazan Dusun Bersatu (UPKO), Tan Sri Bernard Dompok, yang juga Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, berkata mesej Perdana Menteri adalah jelas bahawa semua parti komponen BN perlu bersatu padu.

Naib Presiden MIC dan Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S Subramaniam, berkata BN perlu bergerak dalam satu pasukan yang bersatu untuk memenuhi kehendak rakyat dan mewujudkan semangat baru di kalangan ahlinya.

"Semua ahli BN perlu memainkan peranan dengan melakukan pembaharuan minda dan pendekatan serta menunaikan harapan rakyat terhadap BN dan menjadikan Malaysia sebuah negara maju pada masa depan," katanya.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Sabah dan Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman, berkata ahli parti komponen BN perlu mempunyai kesepakatan dan kesungguhan untuk bekerjasama antara satu sama lain.

Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said, berkata pemikiran masyarakat hari ini berbeza berbanding dulu, maka BN perlu melakukan perubahan dalam mengikis sikap keangkuhan dan mengutamakan rakyat. - BERNAMA

0 comments: