Followers

Friday, December 3, 2010

2,000 pelatih PLKN mula latihan 2 Januari

KUALA LUMPUR: Sejumlah 42,000 daripada 140,000 bakal pelatih yang terpilih akan memulakan Latihan Khidmat Negara di 79 kem seluruh negara bermula 2 Januari hingga 13 Mac ini, kata Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechil.
Beliau berkata, notis panggilan kepada semua pelatih yang terpilih akan diposkan kepada mereka hari ini.
"Sementara menunggu notis sampai ke rumah, mereka boleh membuat semakan melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) atau laman web bermula hari ini untuk mengetahui apakah yang perlu dibawa oleh mereka (pelatih) ketika latihan," katanya kepada pemberita semasa sesi taklimat PLKN, di sini hari ini.
Bakal pelatih boleh membuat semakan menerusi SMS dengan menaip PLKN jarak SEMAK jarak Nombor Kad Pengenalan dan hantar ke 15888.

Pelatih juga boleh membuat semakan untuk penempatan kem dengan menaip PLKN jarak KEM jarak Nombor Kad Pengenalan dan hantar ke 15888.

Hadi berkata, baki daripada kumpulan pertama akan menjalani latihan khidmat negara masing-masing pada 1 Mei-16 Julai dan 10 September-2 Disember.

"Setakat ini, 1,500 permohonan sukarela telah diterima jabatan dan angka ini terbesar dan kita akan melihat kesesuaian seperti tempat kosong. Pertimbangan hanya akan dibuat selepas dua minggu pelatih wajib memasuki kem," katanya.
Seramai 2,344 jurulatih yang telah menjalani 33 siri latihan sepanjang tahun ini akan terbabit pada latihan khidmat negara.

Hadi berkata, bagi program Komuniti Bestari yang diletakkan di bawah modul khidmat komuniti, sejumlah 500 hingga anggota masyarakat serta bekas pelatih akan menyertai program berkenaan yang turut mendapat kerjasama daripada Jabatan Penerangan.

Selain itu, katanya, 10 pakar kaunseling akan ditempatkan di 10 kem seluruh negara yang diketuai oleh pengarah zon untuk melihat masalah yang mungkin dihadapi oleh pelatih melibatkan kerjasama daripada Persatuan Kaunseling Malaysia (PERKAMA).

Katanya, bagi bakal pelatih yang berhasrat memohon penangguhan boleh berbuat demikian dengan memuat turun borang yang boleh didapati di laman web Khidmat Negara, www.khidmatnegara.gov.my.

"Melalui laman web juga, pelatih boleh mendapatkan borang semakan kesihatan. Saya berharap pelatih berlaku jujur ketika mengisi borang tersebut," katanya.

Beliau turut mengingatkan pelatih yang perlu berkumpul di Stadium Bukit Jalil sebelum ini agar berkumpul di Bangunan ZETRO, Wangsa Maju, bermula pengambilan Januari ini.

Katanya, bakal pelatih yang ingin mendapatkan maklumat lanjut boleh menghubungi Bahagian Komunikasi Korporat JLKN di talian 03-40274269,03-40274266,03-40274179 atau 03-40274259.

Katanya, kaunter JLKN turut akan dibuka pada Sabtu dan Ahad mulai 11 Disember ini bermula 8.30 pagi hingga 5.00 petang.

Sementara itu, Hadi menjelaskan cadangan untuk memasukkan modul pendidikan seks dalam latihan Khidmat Negara akan dibincangkan pada mesyuarat Majlis Latihan Khidmat Negara(MLKN) yang dijangka sebelum akhir bulan ini.

"Kita akan lihat hasil daripada mesyuarat itu nanti," katanya.

Beliau turut menjelaskan kem Titian Bitangor, Rembau yang ditutup selama dua kali pengambilan sebelum ini dibuka semula bermula Januari ini. - BERNAMA

0 comments: