Followers

Friday, November 26, 2010

Presiden Laos akhiri lawatan ke Malaysia

SEPANG: Presiden Laos, Choummaly Sayasone, berlepas ke Bangkok, Thailand hari ini selepas melakukan lawatan tiga hari ke Malaysia.
Beliau bersama-sama isteri, Keosaychay Sayasone, serta anggota delegasi yang terdiri daripada menteri Kabinet dan pegawai kanan kerajaan Laos menaiki pesawat MH 788 di KLIA di sini pada 12.25 tengah hari.
Hadir mengucapkan selamat jalan kepada mereka ialah Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili, dan Timbalan Menteri Luar Senator, A Kohilan Pillay.
Ini adalah lawatan rasmi pertama Sayasone ke negara ini, sebagai membalas lawatan negara yang dilakukan oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 2008.

Pagi ini, Presiden Laos yang diiringi isterinya meluangkan masa melawat dan belayar di Tasik Putrajaya untuk melihat pembangunan Pusat Pentadbiran Kerajaan Malaysia.

Terdahulu, pemimpin negara Laos dan rombongannya diberi taklimat berkaitan perancangan dan pembangunan Putrajaya di Perbadanan Putrajaya oleh Presiden Perbadanan Putrajaya, Tan Sri Samsuddin Osman.

Sepanjang berada di sini, Sayasone turut berkesempatan melawat Menara Berkembar KLCC dan Wisma Felda.
Hubungan antara Malaysia dan Laos bertambah erat dan maju sejak wujud hubungan diplomatik pada Julai 1966 antara kedua-dua negara yang meliputi kerjasama dalam bidang perdagangan, pelaburan, ekonomi, pelancongan, pendidikan dan sukan.

Kedua-dua negara menikmati hubungan persahabatan rapat sebagai rakan anggota perkumpulan Asean.

Sementara itu, Samsudin berkata Presiden Laos itu meminta Perbadanan Putrajaya mengambil peluang membangunkan Laos yang ketika ini giat melakukan pembangunan.

Samsudin berkata, Perbadanan Putrajaya bersedia menawarkan konsultasi kepada kerajaan Laos dalam usaha membangunkan negara berkenaan. - BERNAMA

0 comments: