Followers

Tuesday, November 30, 2010

Penjawat awam perlu tingkat produktiviti untuk jayakan GTP: TPM

KUALA LUMPUR: Penjawat awam perlu terus berusaha meningkatkan produktiviti bagi memastikan kejayaan pelaksanaan Program Transformasi Kerajaan (GTP), kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Beliau berkata, Model Ekonomi Baru mengakui bahawa produktiviti sektor awam tidak banyak berubah sejak beberapa tahun kebelakangan ini.
"Perubahan dalam produktiviti semua penjawat awam adalah penting kerana hanya dengan ini sahaja penyampaian perkhidmatan dan output kerajaan dapat diperkukuhkan," katanya dalam ucaptamanya pada Persidangan Perkhidmatan Awam ke-15 di sini hari ini.
Turut hadir, Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan; Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam, Datuk Seri Abu Bakar Abdullah; dan Presiden Persatuan Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik, Datuk Seri Dr Mohd Nasir Mohd Ashraf.

Muhyiddin berkata, struktur institusi perkhidmatan awam juga perlu direkayasa semula dan ditingkatkan, memudahkan proses dan prosedur bagi membolehkan penyertaan aktif sektor swasta dan rakyat dalam pembangunan dan pelaksanaan dasar.

"Ini akan menginstitusikan perkongsian kuasa dan pembuat dasar secara formal dalam kerajaan atau institusi," katanya.

Beliau berkata perkhidmatan awam juga perlu responsif kepada harapan rakyat kerana mereka kini hidup dalam era digital dan sarat dengan maklumat yang akan mendedahkan mereka kepada maklumat yang tidak betul.
"Orang ramai kini boleh mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang kadang kala mungkin tidak betul.

"Dengan itu, perkhidmatan awam perlu mampu menangani isu-isu dan masalah yang diketengahkan oleh orang ramai secara efisyen dan profesional," katanya.

Bagaimanapun, katanya, dalam proses ini kerajaan tidak mungkin dapat menyediakan semua mekanisme bagi warganegara, begitu juga jentera kerajaan, mereka perlu bersikap dan berfikiran terbuka kepada semua inisiatif.

"Dalam hal ini, perkhidmatan awam perlu menggalakkan dan menyokong persekitaran yang lebih kondusif di kedua-dua kawasan bandar dan luar bandar. Ia mewakili pandangan bahawa warganegara boleh membantu diri mereka dengan menjadi peserta yang aktif daripada hanya sebagai penerima program pembangunan.

"Tambahan pula, pembangunan berjalan lancar jika idea itu datang dari bawah ke atas dan bukan dari atas ke bawah," katanya.

Bagaimanapun, Muhyiddin berkata sinergi dalam sektor awam-swasta memerlukan satu keseimbangan dalam idealisme dan pragmatisme, sumber yang terkumpul dan kesediaan untuk bertolak ansur.

Bagi mencapai tujuan ini, kerajaan perlu berani melaksanakan perubahan bagi menyesuaikan semula rangka kerja institusi di Malaysia dan cara interaksi antara sektor awam-swasta dengan rakyat.

"Sudah tiba masanya bagi kita memikirkan semula dan membentuk semula rangka kerja institusi kita untuk menjadi model yang lebih baik dan berdaya saing bagi memastikan kelestarian pertumbuhan Malaysia.

"Satu rangka kerja tadbir urus bagi Malaysia adalah perlu. Kerajaan akan menyokong kerjasama yang lebih baik antara sektor awam, sektor swasta dan rakyat bagi meningkatkan penyampaian objektif politik, ekonomi dan sosial, katanya. - BERNAMA

0 comments: