Followers

Tuesday, November 30, 2010

Pelan Induk Kesaling Hubungan ASEAN percepatkan AEC: Najib

KUALA LUMPUR: Penggunaan Pelan Induk Kesaling Hubungan Asean oleh pemimpin perkumpulan itu akan mempercepatkan langkah ke arah Komuniti Ekonomi Asean (AEC) menjelang 2015, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, hari ini.
Beliau berkata pelan kesaling hubungan itu, yang dibentuk dengan pakar antarabangsa, akan menambah baik hubungan infrastruktur, mengurangkan sekatan kawal atur kepada pergerakan barangan dan memudahkan perjalanan.
"Ini akan meningkatkan pelaburan dan perdagangan serantau serta mengukuhkan pertumbuhan persaingan dalam Asean dan dengan negara jiran Asean seperti India, China, Jepun dan Korea Selatan," kata beliau dalam ucaptama pada Seminar Pelabur Menteri-menteri Kewangan Asean (AFMIS) Ketujuh di sini.
Bagi meningkatkan kesaling hubungan pasaran modal, hubungan dagangan elektronik dikenali sebagai Pintu Masuk Bursa Bersama Asean telah diwujudkan, yang akan meningkatkan kemampuan perkumpulan menjalankan dagangan merentasi pasaran.

Najib, yang juga Menteri Kewangan berkata Dana Infrastruktur Asean bagi menyokong projek-projek infrastruktur di rantau ini, kini berjumlah kira-kira AS$335 juta, dengan Malaysia dan Bank Pembangunan Asia masing-masing menyumbang AS$150 juta.

Perdana Menteri berkata hasil sokongan pembiayaan infrastruktur penting untuk pertumbuhan Asean.

"Kenaikan satu peratus dalam perbelanjaan infrastruktur di Asia boleh meningkatkan penggunaan persendirian sebanyak satu peratus Keluaran Dalam Negara Kasar, hasil penting yang akan memberi faedah kepada komuniti pelaburan yang lebih luas serta negara-negara Asean," katanya.
Perdana Menteri berkata kini terpulang kepada sektor swasta untuk mengambil kesempatan terhadap regim yang ditambah baik yang dilaksanakan oleh pengawal selia pasaran modal.

"Pelabur sektor swasta kini boleh membangunkan lebih banyak produk yang mempunyai tarikan serantau, mengendalikan lebih banyak tawaran rentas sempadan serta meneroka peluang bersama untuk menjalankan perniagaan rentas sempadan yang lebih luas," katanya.

Najib berkata Asean juga melaksanakan pelbagai langkah untuk membina pasaran modal bersepadu dan mewujudkan kelas aset Asean untuk pelabur, dan pada masa yang sama mengukuhkan kedudukannya sebagai sumber bertanggungjawab dan moden untuk komuniti global.

"Pada peringkat kitaran perniagaan, kita amat memahami yang kekuatan Asean, dan Asean sebagai tempat pilihan pelaburan, ditingkatkan setelah Asean penuh tanggungjawab mengambil tindakan yang sewajarnya untuk menyokong pelaburan dan pertumbuhan global," katanya.

Sebaliknya, Asean mengharap kepada tindakan yang bertanggungjawab yang sama oleh pelabur antarabangsa dan domestik memandangkan mereka berkongsi faedah apa yang ditawarkan rantau ini, katanya.

Perdana Menteri juga menyentuh mengenai keperluan untuk membangunkan industri dana pencen swasta bagi membolehkan pekerja merancang dan menguruskan kekayaan untuk persaraan, terutama dengan demografi Asean yang lebih kepada penduduk golongan muda.

Beliau berkata dengan melaksanakan "tanggungjawab bersama tetapi berbeza", Asean menjadi rantau pilihan untuk pelabur yang mahukan pelaburan bertanggungjawab dari segi sosial.

Seminar sehari itu pertama kali diadakan selepas krisis kewangan global bermula pada 2008.

Lapan daripada 10 Menteri Kewangan Asean menghadiri forum berkenaan.
- BERNAMA

0 comments: