Followers

Tuesday, November 30, 2010

PDRM perlu kaedah khusus tangani isu berprofil tinggi

PUTRAJAYA: Polis Diraja Malaysia (PDRM) perlu menyediakan satu mekanisme khusus untuk menjelaskan kepada masyarakat mengenai sesuatu isu terutama yang membabitkan kes berprofil tinggi, kata Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.
Beliau berkata mekanisme itu perlu dilaksanakan supaya PDRM sentiasa dilihat telus, terbuka dan adil ketika menyiasat kes yang menjadi perhatian umum serta mendatangkan persoalan kepada orang ramai.
Bercakap kepada pemberita selepas menerima kunjungan hormat Duta China ke Malaysia Chai Xi hari ini, beliau berkata pihaknya menyerahkan kepada PDRM untuk mencari mekanisme bersesuaian.
"Kementerian akan bimbing dengan fahaman negara-negara jiran kerana ia turut berlaku di China atau negara jiran lain, bagaimana mereka menyampaikan maklumat terkini, tetapi tidak menjejaskan siasatan atau tidak menganiaya orang tidak berdosa.

"Tapi pada masa sama, kalau salah dalam menjalankan tugas, mereka yang salah itu tetap diadili," katanya.

Beliau mengulas beberapa insiden berhubung tindakan polis menembak mati penjenayah di negara ini, termasuk kes Aminulrasyid Amzah, 15, di Seksyen 11, Shah Alam, April lalu.

Bagaimanapun, Hishammuddin berkata jumlah kes seperti itu tidak banyak di negara ini, namun sering disensasikan oleh pihak tertentu.
"Tapi dalam keadaan hari ini, kita kena faham di mana maklumat secara meluas dapat sampai kepada khalayak ramai, dan maklumat tadi disalah tafsir kalau tidak dijawab dengan cepat.

"Mungkin itu satu situasi yang harus kita tangani. Sebab itu, pusat media diwujudkan di Bukit Aman mengenai cara bagaimana kita menerangkan sesuatu siasatan," katanya.

Mengenai garis panduan yang memberi definisi terperinci berhubung kesalahan hasutan dalam kontek dunia siber, Hishammuddin berkata beliau difahamkan draf mengenainya sudah siap.

"Tapi saya tidak tahu sama ada Nazri (Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz) atau Rais (Datuk Seri Dr Rais Yatim) nak bawa ke kabinet Jumaat ini, atau umumkan terus kepada khalayak ramai," katanya. - BERNAMA

0 comments: