Followers

Monday, November 22, 2010

Malaysia bakal jadi pusat penyelesaian ICT: Najib

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata kerajaan mensasarkan untuk menjadikan Malaysia sebagai hab cergas bagi pengwujudan penyelesaian Tekonologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) untuk eksport.
Perdana Menteri berkata, ia berasaskan kepada bahawa teknologi akan merentasi semua sektor ekonomi bagi menjana produktiviti dan inovasi.
Katanya, peralihan Koridor Raya Multimedia (MSC) Malaysia ke Fasa 3 mulai 2011 hingga 2020 adalah tepat pada masanya untuk mentransformasikan Malaysia kepada masyarakat berasaskan pengetahuan, sekali gus membantu pencapaian Program Transformasi Ekonomi.
"Oleh yang demikian, adalah perlu ICT digunakan secara meluas dan sepenuhnya di semua industri, sektor kerajaan dan masyarakat serta infrastruktur dan suasana perniagaan yang mesra ICT diwujudkan," katanya ketika merasmikan mesyuarat Majlis Teknologi Maklumat Negara (NITC) di Bangunan Parlimen di sini, hari ini.

Bagi memacu agenda ICT negara serta memudahkan pertumbuhan sektor ICT ke arah mencapai matlamat Bidang Ekonomi Utama Nasional (NKEAs) dan mentransformasikan negara kepada ekonomi digital yang inovatif, Najib yang juga Pengerusi NITC berkata, NITC akan diperkukuhkan untuk mempertingkatkan peranannya sebagai badan "think tank" tertinggi yang akan memberi nasihat kepada kerajaan mengenai pembangunan ICT di negara ini.

0 comments: