Followers

Thursday, November 25, 2010

Kes Sosilawati: Perayu fail notis dakwa dipaksa buat pengakuan

SHAH ALAM: Seorang bekas pekerja ladang memfailkan notis usul dan afidavit sokongan bagi mengemukakan bukti baru berhubung dakwaan bahawa beliau dipaksa mengaku salah atas tuduhan melupuskan bahan bukti pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga yang lain.
K Sarawanan, 19, yang dihukum penjara tujuh tahun atas tuduhan itu oleh Mahkamah Majistret Telok Datuk, Banting, pada 15 Oktober lalu, mendakwa beliau dipukul dan diugut akan ditembak oleh polis, menyebabkan dia berbohong membuat pengakuan salah tanpa kerelaannya.
Justeru itu, dia memfailkan notis usul itu menerusi peguam A.S. Dhaliwal untuk memohon supaya Mahkamah Tinggi di sini meminda dan memperbetulkan nota keterangan atau rekod rayuan kes yang dihadapinya.
Dalam notis usul itu, beliau mendakwa mahu memperbetulkan fakta-fakta yang dibentangkan kepada Mahkamah Majistret itu bagi memberi gambaran tepat, betul dan sebenar berhubung kes jenayah itu semasa hukuman dijatuhkanya terhadapnya.

Ekoran notis usul dan afidavit itu, Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Wira Mohtarudin Baki, yang mendengar permohonan semakan hukuman dan rayuan itu hari ini, menangguhkan prosiding kepada 10 Januari depan bagi memberi masa kepada pihak pendakwaan membalas afidavit yang difailkan oleh Sarawanan.

Sebelum itu, Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd Yusof, memohon mahkamah supaya diberikan masa bagi menjawab notis usul dan afidavit yang dikemukakan oleh perayu (Sarawanan) petang semalam.

Pada prosiding sama, peguam Amer Hamzah Arshad sebagai peguam pemerhati bagi tertuduh kes pembunuhan itu, N. Pathmanabhan, telah memfailkan notis usul untuk mendapatkan kebenaran mencelah dan diberi peluang untuk berhujah dalam perkara berbangkit semasa proses semakan rayuan itu berjalan.
Amer Hamzah berkata antara sebab permohonan itu dikemukakan kerana anak guamnya dan tiga lagi tertuduh yang didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan masih belum dibicarakan lagi.

Fakta-fakta kes dalam prosiding kes Sarawanan secara tidak langsung telah memprejudiskan anak guamnya dan tiga tertuduh yang lain dan anak guamnya adalah mereka yang terkilan, katanya.

Ketika Mohtarudin bertanya dalam keadaan mana anak guamnya terkilan, Amer Hamzah berkata pertuduhan ke atas Sarawanan di bawah Seksyen 201 Kanun Keseksaan membabitkan Pathmanabhan dan elemen kesalahan itu perlu dibuktikan.

Katanya permohonan notis usul itu menamakan pendakwa raya, Sarawanan dan U. Suresh, 26, yang turut sama-sama dihukum penjara tujuh tahun atas tuduhan sama oleh Mahkamah Majistret.

Pada 13 Oktober lalu, Pathmanabhan, 41, seorang peguam, pekerja ladang T. Thilaiyalagan, 19, R. Matan, 20, dan R. Khatavarayan, 30, masing-masing didakwa di Mahkamah Majistret Telok Datok atas tuduhan membunuh Sosilawati dan tiga yang lain iaitu Noorhisham Mohamad, Ahmad Kamil Abdul Rahim dan Kamaruddin Shamsuddin. - BERNAMA

0 comments: