Followers

Thursday, November 25, 2010

Kerajaan perkenal 10 pendekatan model baru ekonomi luar bandar

BANGI: Sebanyak 10 pendekatan strategik dengan 17 inisiatif ekonomi di bawah Model Baru Ekonomi Luar Bandar (MBELB) dikenal pasti untuk dipergiatkan bagi memacu pertumbuhan ekonomi luar bandar.
Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, berkata pendekatan itu akan menjadi landasan ke arah perubahan lanskap ekonomi luar bandar serta bagi mewujudkan masyarakat luar bandar yang berpendapatan tinggi menjelang 2020.
Beliau berkata, antara pendekatan strategi itu ialah menggalakkan pengurusan dan pengendalian aktiviti ekonomi desa secara kreatif dan inovatif.
"Sesungguhnya pendekatan kepada produktiviti dan inovasi dalam pelaksanaan aktiviti ekonomi luar bandar perlu dilaksanakan di setiap rantaian nilai perniagaan yang meliputi peringkat asas seperti penanaman, pemprosesan, pelabelan, pengedaran dan pemasaran," katanya.

Mohd Shafie berkata demikian dalam ucapan pada majlis Anugerah Ilham Desa Peringkat Zon 2010 di Institut Kemajuan Desa (Infra) di sini hari ini.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh timbalannya, Datuk Joseph Entulu Belaun.

Mohd Shafie berkata, aktiviti ekonomi yang dilaksanakan melalui pendekatan itu bakal memberi impak yang berupaya mengurangkan kos serta penjimatan daripada segi masa dan tenaga selain dapat meningkatkan kualiti produk dan kepuasan kepada pengguna.
Namun, katanya, bagi mencapai objektif yang digariskan dalam MBELB, ia memerlukan kepada pengembelingan kekuatan sumber ekonomi luar bandar secara menyeluruh, berorientasikan pasaran dan diselaraskan secara bersepadu bersama agensi kerajaan dan swasta.

"Terdapat juga beberapa isu dan cabaran yang telah dikenal pasti yang perlu difikirkan dan ditangani secara bersama bagi memastikan pembangunan ini mencapai matlamatnya," katanya.

Beliau berkata, antara isu dan cabaran itu ialah tahap penggunaan aplikasi dan inovasi di luar bandar di samping bagi mengurangkan kos dan meningkatkan hasil pengeluaran, masih rendah.

Selain itu, katanya, ekonomi luar bandar khususnya saiz pemilikan tanah yang kecil dan tidak ekonomik untuk kegiatan ekonomi secara komersial.

Beliau berkata, oleh kerana pentingnya inovasi sebagai sebahagian agenda utama pembangunan negara, pihaknya perlu bekerja keras untuk memajukan inovasi dalam pembangunan luar bandar.

"Dalam hal ini, saya ingin mencadangkan agar Unit Inovasi yang sedia ada di kementerian diperluaskan skop fungsinya meliputi tanggungjawab membangun dan memantau pelaksanaan inovasi bagi program, projek dan aktiviti kementerian serta agensi di bawahnya.

"Dengan demikian, saya percaya pelaksanaan program ilham desa dan lain-lain program pembangunan sosio-ekonomi desa akan dapat dimantapkan," katanya.

Pada majlis itu, johan bagi Zon Utara ialah Kampung Hujung Ketun, Pendang, Kedah; Kampung Terusan Ulu, Kuala Pilah, Negeri Sembilan (Zon Tengah/Selatan); Kampung Telok Ketapang, Kuala Terengganu, Terengganu (Zon Timur); Kampung Lubuk Temiang, Labuan (Zon Sabah/Wilayah Persekutuan Labuan) dan Kampung Long Tuma, Lawas, Sarawak (Zon Sarawak). - BERNAMA

0 comments: