Followers

Tuesday, November 30, 2010

Kerajaan awasi tiada unsur penghinaan perkara khilaf: Mashitah

KUALA LUMPUR: Kerajaan sedang mengawasi dengan rapi untuk memastikan tidak wujud sebarang unsur penghinaan terhadap perkara yang khilaf antara empat mazhab agama Islam berikutan kedatangan ramai pengunjung Islam dari luar negara ke Malaysia.
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Datuk Dr Mashitah Ibrahim, berkata kerajaan telah mengarahkan anak kariah memberi maklumat atau membuat aduan segera kepada Majlis Agama Islam sekiranya terdapat unsur yang mencetuskan fitnah berhubung perkara itu.
"Misalnya berdasarkan pentadbiran undang-undang Islam di Wilayah Persekutuan, perkara yang bertentangan dengan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah tidak boleh disebar atau diajar.
"Kita sedar ada perkara khilaf antara empat mazhab ini, cuma yang kita pelihara sekarang ialah supaya tidak ada unsur penghinaan ditimbulkan," katanya ketika menjawab soalan tambahan Nasharudin Mat Isa (PAS-Bachok) di persidangan Dewan Rakyat di sini, hari ini.

Nasharudin membangkitkan persoalan mengenai sensitiviti perbezaan mazhab berikutan kemasukan ramai pelancong, pelajar dan juga pemastautin beragama Islam ke Malaysia dari luar negara termasuk Iran.

Mengenai pembinaan rumah ibadat terutama di kawasan-kawasan perumahan baru yang dibangkitkan oleh Datuk Md Sirat Abu (BN-Bukit Katil), Mashitah berkata satu garis panduan mengenai perkara itu sedang diteliti untuk menyelesaikan isu berkaitan dalam masa terdekat.

"Garis panduan ini akan dilaksanakan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, di mana Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) turut bertindak sebagai anggota jawatankuasa pelaksanaan itu," katanya.
Bagaimanapun, beliau berkata, isu sensitif berkaitan agama dalam masyarakat di negara ini masih terkawal.

Katanya, JAKIM juga bekerjasama dengan agensi kerajaan seperti majlis dan jabatan agama Islam negeri dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dalam mengadakan pelbagai program bagi mendekati dan memberi kesefahaman serta membina hubungan baik kepada masyarakat bukan Islam. - BERNAMA

1 comments:

smaqmal said...

solusinye patutnye perkukuhkan dan perbaiki mazhab sunni..jadi tiadalah terpengaruh dgn mazhab lain...
ape yg dikuatiri sepatutnya kedatangan kaum2 kafir, sebab kes murtad dan tukar agama lebih parah...