Followers

Friday, November 26, 2010

H1N1: 8 kes dilaporkan minggu lalu

KUALA LUMPUR: Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Rashid Shirlin, hari ini mengesahkan lapan kes Influenza A (H1N1) dilaporkan minggu lalu iaitu dalam tempoh 14 hingga 20 November.
Sehubungan itu, beliau menasihatkan orang ramai sentiasa berwaspada terhadap perkembangan tersebut dan mengambil langkah pencegahan termasuk mengambil vaksin bagi mengelak jangkitan virus tersebut daripada merebak.
"H1N1 kini dikategorikan sebagai endemik, iaitu penyakit yang akan berterusan berlaku di kalangan masyarakat. Namun, tiada kematian dalam tempoh ini.
"Tetapi orang ramai dinasihatkan terus berwaspada dan mengamalkan langkah pencegahan walaupun jangkitan virus ini masih ditahap minimum," katanya kepada pemberita selepas merasmikan pameran dagangan sempena kongres Oral dan Pembedahan Maxillofacial (rahang atas) Asia Ke-9 (ACOMS) selama tiga hari di sini hari ini.

Katanya, selain langkah pencegahan yang telah dimaklumkan sebelum ini, orang ramai dinasihatkan mendapatkan suntikan vaksin "trivalent" di hospital swasta berdekatan.

Ini kerana, katanya, pemberian vaksin tersebut di hospital kerajaan hanya memfokuskan kepada golongan yang berisiko tinggi.

Kebimbangan orang ramai terhadap jangkitan H1N1 meningkat kebelakangan ini setelah terdapat laporan mengatakan seorang rakyat Hong Kong dikenal pasti dijangkiti virus tersebut di negara itu pada 18 November lalu.
Sementara itu, beliau berkata kes kematian akibat denggi meningkat pada tahun ini berbanding tahun lalu, iaitu 127 kematian daripada 43,281 kes yang dilaporkan. Selangor mencatat angka kematian tertinggi iaitu sebanyak 43 kes.

"Berbanding tahun lalu, kes kematian akibat denggi cuma 78 kes daripada 3,715 kes terkumpul dan ini menunjukkan terdapat peningkatan ketara terhadap kes ini," katanya.

Rosnah berkata, orang ramai perlu mengambil sikap lebih berwaspada dengan mengutamakan kebersihan di kawasan tempat tinggal dan amalan gotong-royong.

"Jika terdapat pihak yang masih degil dan tidak menjaga kebersihan kawasan kediaman mereka, mereka boleh dikenakan kompaun sehingga RM500," katanya.

Sementara itu, Rosnah berkata bidang pembedahan oral dan rahang atas yang semakin berkembang di negara ini bukan sahaja menunjukkan Malaysia maju dalam bidang perubatan pergigian malah mampu menyumbang dari segi pelancongan kesihatan.

"Ini dapat dilihat menerusi perkembangannya yang seiring dengan kemajuan teknologi, pertambahan tenaga pakar yang bertauliah di samping kos pembedahan yang antara termurah di rantau ini," katanya. - BERNAMA

0 comments: