Followers

Saturday, November 20, 2010

Ganti MyKad dalam tempoh sehari

PUTRAJAYA 20 Nov. - Selepas Putrajaya dan Melaka, kini rakyat di negeri Sarawak boleh menikmati perkhidmatan penggantian MyKad dalam tempoh sehari, berbanding 30 hari sebelum ini, apabila perkhidmatan itu dilancarkan di ibu pejabat Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) negeri itu hari ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, pengurangan tempoh masa dari 30 hari kepada sehari itu sememangnya memberikan impak yang besar kepada sistem penyampaian di JPN khususnya di negeri Sarawak.

"Pelancaran perkhidmatan ini di Sarawak jelas menunjukkan bahawa rakyat di negeri itu juga turut berpeluang menikmati kemudahan yang setara seperti yang dikecapi oleh rakyat di Semenanjung Malaysia," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Hishammuddin berkata inisiatif tersebut akan diperluaskan kesemua ibu pejabat JPN negeri-negeri seluruh negara mulai tahun depan secara berperingkat.

Beliau berkata, sejumlah RM42 juta diperuntukkan kepada JPN dalam Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK10) untuk melaksanakan inisiatif tersebut melalui projek percetakan MyKad secara teragih. - Bernama

0 comments: