Followers

Thursday, November 18, 2010

Bantuan pemulihan disalur jika tiada banjir kedua

TANJONG KARANG 18 Nov. - Bantuan pemulihan kepada petani di Perlis dan Kedah yang terlibat dalam bencana banjir baru-baru ini akan diberi apabila kerajaan pasti bencana alam itu tidak akan melanda negeri terbabit buat kali kedua.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar berkata, pihaknya telah mencadangkan pemberian bantuan itu tetapi Kabinet berpendapat ia perlu dikaji terlebih dahulu bagi memastikan gelombang kedua banjir tidak melanda kedua-dua negeri itu.

"Kabinet berpendapat bantuan yang kita berikan kelak tidak akan bermakna jika betul gelombang banjir kedua akan melanda Perlis dan Kedah. Peruntukan sudah ada dan hanya menunggu kepastian bahawa negeri-negeri itu tidak akan dilanda banjir buat kali kedua.

"Sekiranya kita dapat kepastian ia tidak akan berlaku, kita akan terus salurkan bantuan," katanya di sini hari ini.

Noh berkata demikian ketika mengulas laporan akhbar hari ini yang memetik permintaan Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Koperasi Perlis, Sabry Ahmad supaya kementerian mempercepatkan bantuan pemulihan kepada petani yang sawah mereka ditenggelami banjir untuk membolehkan tanaman semula padi dibuat akhir bulan ini. - Bernama

0 comments: