Followers

Tuesday, November 30, 2010

ASEAN teruskan perjanjian perdagangan melepasi WTO: Najib

KUALA LUMPUR: ASEAN telah menyuarakan hasratnya untuk melihat lebih banyak rundingan perdagangan digerakkan semula dan Malaysia sendiri akan meneruskan perjanjian perdagangan melepasi Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO).
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata pembukaan pasaran secara adil dan seimbang akan membetulkan ketidakseimbangan dalam jangka panjang dan pada masa yang sama meningkatkan peluang untuk mewujudkan pekerjaan dalam jangka pendek dan sederhana.
Pada pasca krisis kewangan global, saya yakin adalah menerusi langkah pembukaan perdagangan yang membolehkan kita mengembalikan kemakmuran dalam ekonomi negara membangun dan baru muncul, dan seterusnya ekonomi dunia secara keseluruhannya," katanya.
Perdana Menteri berkata demikian dalam ucaptama apda Seminar Pelabur Menteri-menteri Kewangan ASEAN Ketujuh di sini hari ini.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, pelaburan asing di ASEAN sudah melepasi peruntukan modal yang mudah, dengan membawa masuk teknologi, kemahiran dan rangkaian kepada pasaran dunia.

Sebagai pulangan, pelaburan asing dalam ASEAN sudah berjaya menarik pulangan lumayan dengan keuntungan bersih dan dividen untuk bukan penduduk, antara AS$500 juta hingga AS$14 bilion, merentas pelbagai negara pada 2009. - BERNAMA

0 comments: