Followers

Wednesday, November 24, 2010

AS, Korea Selatan setuju selaras tindakan

SEOUL: Amerika Syarikat (AS) dan Korea Selatan bersetuju dengan untuk menyelaraskan sebarang tindakan terhadap Korea Utara selepas Pyongyang melancarkan serangan artileri terhadap pulau Korea Selatan, semalam.
Bedilan meriam ke atas Pulau Yeonpyeong itu mengorbankan dua askar marin Korea Selatan - serangan di sempadan yang dianggap serius sejak perang 1950-1953.
Angkatan tentera Korea Selatan terus diletakkan dalam keadaan siap sedia dengan askarnya membalas serangan itu dengan tembakan meriam.
Korea Utara pula mendakwa, Korea Selatan terlebih dulu melepaskan tembakan dan mereka mendakwa perlu membalas bagi mempertahankan perairan negaranya daripada ditakluki.

Serangan itu mencetuskan kecaman AS yang kini mempunyai 28,500 askarnya di Korea Selatan bersama Russia, Jepan dan negara Eropah Barat.

Rumah Putih pula mengadakan mesyuarat peringkat atasan tentera, perisikan dan awam bagi membincangkan serangan itu.

Pada masa sama, Pentagon berkata, panglima angkatan tentera AS dan Korea Selatan bersetuju dalam rundingannnya untuk menyelaraskan semua bentuk tindakan terhadap serangan terbaru Pyongyang itu.
Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat, Robert Gates berkata, beliau memberitahu rakan sejawatnya dari Korea Selatan, Kim Tae-young bahawa serangan itu jelas satu 'pelanggaran persetujuan' gencatan senjata antara kedua-dua negara terbabit. - AFP

0 comments: