Followers

Saturday, November 27, 2010

Ahli PKR seluruh negara 400,000: Saifuddin Nasution

PETALING JAYA: Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Saifuddin Nasution Ismail, hari ini mengulangi kenyataannya bahawa parti itu mempunyai 400,000 ahli di seluruh negara.
Beliau berkata, daripada jumlah itu, 50 peratus adalah Melayu, India (22 peratus), Cina (13 peratus) dan kaum di Sabah dan Sarawak (15 peratus).
"Mengikut rekod keahlian parti, sehingga 25 November lalu, keahlian kita mencapai 370,000 ahli dan sebanyak 24,000 lagi permohonan dalam proses menjadi ahli parti," katanya ketika membentangkan laporan Setiausaha Agung di Kongres Nasional Tahunan Ke-7 PKR di sini.
Majlis perasmian kongres oleh Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail, turut dihadiri dua Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said.

Mengulas pemilihan parti, Saifuddin yang juga Ahli Parlimen Machang, berkata sebanyak 99.7 peratus ahli PKR layak mengundi pada pemilihan tersebut yang melaksanakan kaedah "satu ahli satu undi".

Saifuddin juga berkata, seramai 70,000 ahli di seluruh negara direkodkan keluar mengundi ketika pemilihan di peringkat Mesyuarat Agung Tahunan Cabang (MATC) yang menyaksikan seramai 13,000 calon mencuba nasib bagi merebut pelbagai jawatan termasuk ketua cabang.

Mengulas jumlah aduan yang diterima oleh Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) pada pemilihan Majlis Pimpinan Pusat (MPP), Saifuddin berkata, sehingga Khamis lalu, sebanyak 18 aduan diterima.
Katanya, kesemua aduan itu masih dalam siasatan JPP dan ia tidak akan dipinggirkan. - BERNAMA

0 comments: