Followers

Saturday, October 23, 2010

UMNO harus tubuh institusi pemikir: Khairy

KUALA LUMPUR: Pemuda UMNo mencadangkan penubuhan institusi pemikir sebagai platform untuk menyampaikan aspirasi parti kepada rakyat, kata ketuanya, itu Khairy Jamaluddin.
Khairy berkata, kewujudan institusi yang terdiri daripada ahli Pemuda UMNO, golongan profesor dan profesional itu sangat penting bagi memastikan segala permasalahan rakyat dapat diperhalusi dan disampaikan kepada peringkat tertinggi.
"Banyak dasar UMNO dan BN telah dijalankan tetapi hari ini ramai dah lupa atau buat-buat lupa, dari penubuhan UiTM, UKM, UIA, semuanya daripada UMNO. Amanah Saham Nasional, Amanah Saham Bumiputera, perlembagaan asas, soal Islam, malah kemerdekaan itu juga perjuangan UMNO.
"Saya harap Presiden (Datuk Seri Najib Razak) dapat wujudkan 'touch point' bukan untuk kerajaan tapi untuk UMNO dan BN supaya kita tak dilihat sebagai pelengkap tetapi sebagai nadi yang gerakkan transformasi kerajaan, untuk kesejahteraan rakyat," katanya ketika menggulung perbahasan di Perhimpunan Agung UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini hari ini.

Meskipun program kemasyarakatan rakyat yang sedang giat dijalankan UMNO dilihat berkesan, beliau bagaimanapun melahirkan kebimbangan terhadap usaha UMNO dan kerajaan BN akan dieksploitasi oleh pihak pembangkang.

Namun, Khairy yakin perjuangan UMNO akan melekat kuat di hati rakyat sehingga akhirnya dividen dan sokongan datang kembali sekiranya institusi itu dapat direalisasikan.

Khairy turut menasihatkan orang Melayu agar tidak terlalu obses mengenai hak dan keistimewaan yang termaktub dalam perkara 152 dan 153, sebaliknya terus berusaha berdikari dan bersikap kompetitif agar menjadi bangsa maju dan berdaya saing.
"Jangan kita Melayu risau dan takut kerana segala hak ini dijaga baik dan terkunci kemas tetapi kita perlu cari kunci kejayaan. Bagaimana kita boleh tingkat dan martabat bangsa Melayu untuk jadi jaguh yang boleh bersaing di peringkat antarabangsa.

"Saya rasa tak ada makna sekiranya negara jadi maju pada tahun 2020, tapi Melayu masih tak maju.

"Jadi saya pohon sebagai anak muda, sekiranya cetusan idea keramat 30 peratus diilhamkan Tun Abdul Razak, biarlah dalam tempoh masa anaknya menjadi Perdana Menteri sebelum 2020, kita sampai ke garisan penamat, kita bawa orang Melayu ke garisan 30 peratus, tapi sama-samalah kita berdikari, kerja kuat, dan buang tongkat," katanya.

Sebelum mengakhiri penggulungannya, Khairy mengingatkan rakyat agar tidak mudah terpedaya dengan taktik dan sandiwara pembangkang yang begitu menginginkan tampuk pemerintahan kerana dikhuatiri ia akan menghancurkan negara. - BERNAMA

0 comments: