Followers

Sunday, October 17, 2010

Program angkasawan kedua diteruskan jika cukup peruntukan

KUCHING: Kerajaan melalui Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) akan meneruskan program angkasawan kedua negara ke angkasa lepas jika mempunyai peruntukan kewangan yang mencukupi dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10), kata Timbalan Menterinya, Datuk Fadillah Yusof.
Beliau berkata, ketika ini tumpuan lebih kepada 12 projek di bawah Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) dan dalam RMK-10 tidak ada peruntukan yang spesifik diberikan dalam program angkasawan kedua negara.
"Harap program angkasawan kedua negara dapat diteruskan dalam tempoh lima tahun (dalam RMK-10), bergantung kepada peruntukan kewangan dan kita harap mendapat pendapatan lebih baik selepas pelaksanaan 12 NKEA," katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran kempen promosi Karnival Malaysia Inovatif Zon Sarawak di Tebingan Kuching, di sini hari ini.
Sebelum ini, Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha, telah dipilih oleh Jawatankuasa Pemilihan Angkasawan Agensi Angkasa Persekutuan Rusia (Roscosmos) sebagai angkasawan pertama Malaysia untuk misi ke angkasa lepas pada 2007.

Doktor bedah ortopedik dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu berada selama 10 hari di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) dan telah menyempurnakan dua uji kaji berkaitan penghabluran protein yang membawa kepada aplikasi paten dan cap dagang.

Selain Dr Sheikh Muszaphar, angkasawan kedua Mejar Dr Faiz Khalid juga pernah menerima latihan di Pusat Latihan Angkasawan Yuri Gagarin, Star City, Rusia selama 12 bulan.

Dr Faiz yang masih bertugas dengan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dipinjamkan kepada MOSTI sejak program angkasawan itu dimulakan.
Pada 2003, kerajaan Malaysia menandatangani kontrak untuk memperoleh 18 buah jet pejuang Sukhoi Su-30MKM dari Rusia melalui pakej bernilai kira-kira AS$900 juta dan sebagai balasan, Rusia akan membeli minyak sawit Malaysia, memindahkan teknologi angkasa dan melatih seorang rakyat Malaysia menjadi angkasawan.

Program angkasawan pertama Malaysia diumumkan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, pada Ogos 2003 dan lebih 11,000 calon memohon untuk menjadi angkasawan pertama Malaysia. - BERNAMA

0 comments: