Followers

Sunday, October 17, 2010

Pemuda UMNO Kedah bela 600 guru sandaran tidak terlatih

ALOR SETAR: Pergerakan Pemuda UMNO Kedah akan menghantar memorandum kepada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berhubung penamatan kontrak 600 Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) di negeri ini dalam masa terdekat.

Ketua Pergerakannya, Badrolhisham Hashim, berkata beliau akan menghandar memorandum kepada Muhyiddin selaku Menteri Pelajaran supaya isu itu dapat ditangani dengan segera.
"Saya harap agar mereka ini (GSTT) dapat diserap menjadi guru tetap dan dipanggil untuk mengikuti Kursus Dalam Cuti (KDC) di maktab perguruan kerana mereka mempunyai pengalaman mengajar dan berminat dalam bidang perguruan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Beliau berkata, ada antara guru sandaran sudah menjangkau umur 35 tahun dan mereka tidak boleh memohon untuk mengikuti Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) ataupun Diploma Perguruan Lepasan Ijazan (DPLI) atau mana-mana sektor awam yang lain.

"Mereka hanya mempunyai pilihan untuk mengikuti KDC sahaja untuk menjadi guru tetap tetapi mereka tidak terpilih untuk mengikuti kursus itu," katanya.

Kira-kira 600 GSTT di Kedah telah menerima surat penamatan kontrak daripada Jabatan Pelajaran secara berperingkat yang berkuatkuasa semalam dan 30 Oktober ini.

Seorang guru terbabit, Mohd Ridzwan Abdul Malik Faruk, 35, berkata beliau berharap sangat agar kontraknya dilanjutkan dan diberi peluang mengikuti KDC bagi membolehkan mereka menjadi guru tetap.
"Hanya melalui saluran itu sahaja kami boleh diserap menjadi guru tetap dan meneruskan khidmat kami mendidik anak bangsa," katanya.

Seorang lagi guru, Nor Hayati Ghazali, 35, berkata beliau memang serius untuk menjadi guru dan sanggup berhenti kerja dengan syarikat swasta semata-mata untuk bertugas sebagai pendidik dan memilih GSTT untuk merialisasikan impiannya.

Bagaimanapun, beliau tidak menyangka kontrak GSTT diberhentikan serta merta. - BERNAMA

0 comments: