Followers

Sunday, October 17, 2010

Pelan pembangunan automotif Bumiputera dirangka: Mukhriz

JOHOR BAHRU: Kerajaan telah mengutip RM225.91 juta daripada syarikat pemegang AP Terbuka sejak Oktober tahun lalu sehingga Jumaat lalu, kata Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir.
Katanya, hasil yang diperoleh daripada kutipan fi sebanyak RM10,000 bagi setiap unit AP Terbuka yang dikeluarkan itu, akan digunakan sebagai dana bagi menjayakan Pelan Pembangunan Bumiputera dalam sektor automotif.
"Kerajaan sedang merangka Pelan Pembangunan Bumiputera dalam sektor automotif termasuk program untuk pemegang AP Terbuka beralih ke sektor perniagaan yang lain," katanya kepada pemberita selepas merasmikan bangunan Wisma Lace Motor Sdn Bhd bernilai RM12 juta di sini hari ini.
Turut hadir pada majlis itu termasuk pengasas Lace Motor, Datuk Paduka Rokiah Omar, dan Pengurus Besar, Datuk Yahya Jaafar.

Mukhriz berkata, antara program yang dikenalpasti dan boleh dilaksanakan di bawah Pelan Pembangunan Bumiputera adalah pinjaman mudah untuk dijadikan modal kerja kepada usahawan Bumiputera yang berminat menceburi bidang sektor kecil automotif atau bidang lain.

Sehubungan itu, beliau menyarankan supaya pengusaha tempatan dapat memberi input mengenai cadangan serta program yang boleh dilaksanakan di bawah pelan pembangunan ini.

Mukhriz juga berkata, bagi membantu syarikat pemegang AP mengurangkan beban kewangan dan operasi, kerajaan telah menyahut seruan pengusaha tempatan supaya kutipan fi dilakukan secara ansuran iaitu RM5,000 sebagai bayaran awal dan bakinya dibayar kemudian.
Beliau berkata, pindaan ke atas Rang Undang-Undang Peraturan-Peraturan Kastam (Fi Lesen Import Kenderaan Bermotor) 2009 kini di peringkat akhir semakan bagi membolehkan proses bayaran ansuran itu dilaksanakan.

"Sehubungan dengan itu, komitmen terhadap pembayaran fi AP diharap akan terus dikekalkan selaras dengan matlamat untuk memastikan penyertaan berterusan Bumiputera dalam sektor automotif tercapainya," katanya.

Mukhriz turut meminta syarikat automotif tempatan supaya memberi tumpuan kepada aspek teknologi yang inovatif serta menepati citarasa dan permintaan pasaran dalam membuat keputusan bagi penghasilan sesuatu produk.

Beliau juga menyeru jalinan kerjasama pintar serta melakarkan strategi pemasaran yang kreatif untuk meningkatkan jualan serta menguasai syer pasaran.

"Pelaburan dalam penyelidikan dan pembangunan produk automotif yang berasaskan teknologi hijau dan bersih adalah amat dialu-alukan," katanya sambil menambah pengusaha perlu lebih proaktif menerusi aktiviti kepelbagaian perniagaan dan memanfaatkan kemudahan serta insentif yang disediakan kerajaan. - BERNAMA

0 comments: