Followers

Friday, October 15, 2010

erajaan berhati-hati beri taraf kewarganegaraan

BUKIT MERTAJAM: Kerajaan amat berhati-hati dalam membuat pertimbangan untuk memberi kelulusan kewarganegaraan Malaysia kerana penganugerahan itu memberi implikasi besar kepada penerima dan negara.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Lee Chee Leong, berkata ketelitian itu perlu bagi memastikan penerima anugerah taraf kewarganegaraan Malaysia akan benar-benar menghargainya dan berusaha menjaganya dengan baik.
Katanya oleh itu, tempoh masa yang agak panjang diperlukan untuk memberi kelulusan sebarang permohonan taraf kewarganegaraan Malaysia.
"Memohon taraf kewarganegaraan ialah anugerah tertinggi dan kerana itu kita perlu meneliti setiap permohonan dengan terperinci dan berlandaskan syarat yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan," katanya ketika berucap pada majlis penyampaian sijil warganegara kepada 20 pemohon di sini, hari ini.

Katanya setiap tahun Kementerian Dalam Negeri (KDN) banyak menerima permohonan dari warganegara asing untuk mendapatkan taraf kewarganegaraan Malaysia dan pada tahun ini sahaja kementerian menerima sebanyak 15,000 permohonan.

Sementara itu, beliau berkata sejak Januari hingga Oktober tahun ini, sebanyak 920 permohonan sijil kewarganegaraan diterima di Pejabat Pendaftaran Negara Pulau Pinang. - BERNAMA

0 comments: