Followers

Wednesday, October 6, 2010

AS masukkan Malaysia dalam Rundingan Dagangan Antara-Pasifik

WASHINGTON: Pentadbiran Presiden Barack Obama setuju untuk memasukkan Malaysia dalam rundingan perdagangan dalam membentuk rakan kerjasama ekonomi negara itu di rantau Asia-Pasifik.

Wakil Perdagangan Amerika, Ron Kirk memberitahu Malaysia dimasukkan dalam kerjasama rundingan itu menerusi satu surat yang diedarkan kepada pemimpin Senat dan Parlimen negara itu.
“Bagi pihak presiden, ia ingim mengumumkan kepada Kongres bahawa kami mahu memasukkan Malaysia dalam rundingan yang berjalan membabitkan Perjanjian Kerjasama Antara Pasifik (TPP)," kata Kirk dalam suratnya kepada Senator Daniel Inouye dan Speaker Parlimen, Nancy Pelosi.
Pentadbiran Amerika pada Disember tahun lalu memberitahu Kongres bahawa negara itu akan memasuki rundingan TPP berikutan perjanjian itu 'memberi banyak manfaat kepada peningkatan ekonomi Amerika' selepas Asia-Pasifik terbukti sebagai rantau yang berkembang pantas dari segi ekonomi.

“Pembabitkan Malaysia dalam rundingan TPP ini akan menambahkan lagi kejayaan dan makna lebih meluas kepada bentuk kerjasama ekonomi ini," katanya.

Wakil Perdagangan Amerika juga memberitahu, Malaysia kini bergerak lebih pantas selepas melakukan reformasi ekonomi domestik dan Amerika mempunyai beberapa isu yang perlu ditangani membabitkan perdagangan dua hala. - AFP

0 comments: