Followers

Sunday, October 17, 2010

Akta Transplantasi akan digubal untuk kekang penjualan organ

KUALA LUMPUR: Kerajaan akan menggubal akta transplantasi untuk memantau penderma organ bagi mengelak berlakunya perbuatan penjualan organ di dalam negara, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai.
Beliau berkata, akta itu yang masih dalam peringkat awal penggubalan akan merangkumi semua aspek termasuk pemerdagangan manusia, pendermaan organ dalam dan luar negara, penderma organ, kaunseling, tempat pemindahan organ dan sebagainya.
"Buat masa sekarang kita tidak ada akta yang khusus bagi mengawal atau memantau penderma organ...ada yang buat pendermaan organ, transplantasi organ di luar negara.
"Kita tidak tahu sama ada ia sihat atau tidak, kadang-kadang dapat organ tidak sihat...membawa penyakit balik ke negara kita," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Minggu Kesedaran Pendermaan Organ peringkat kebangsaan 2010 di sini hari ini.

Mengenai pemantauan terhadap penderma organ yang bukan terdiri daripada ahli keluarga, beliau berkata ia juga perlu dilakukan bagi mengelakkan berlakunya perbuatan jual beli organ.

"Kita hendak pastikan dia (penderma organ) adalah ikhlas dan bukan kerana tarikan lain, bukan kerana keuntungan dan untuk mendapatkan kewangan. Kita kena berhati-hati kerana kita tidak mahu isu penjualan organ berlaku dalam negara kita," katanya.

Liow berkata, sehingga kini ini tiada laporan berlakunya penjualan organ di negara ini dan sungguhpun terdapat kes pemerdagangan manusia namun ia tidak membabitkan perbuatan penjualan organ.
Mengenai kesedaran rakyat terhadap pendermaan organ, Liow berkata jumlah penderma organ kini menunjukkan trend peningkatan yang mana seramai 300 orang telah mendaftarkan diri sebagai penderma organ sepanjang tempoh sembilan bulan pertama tahun ini.

Justeru, katanya, kempen kesedaran orang awam perlu dipertingkatkan dan diutamakan memandangkan melalui kempen ini mereka akan mendapat bimbingan dan pendidikan mengenai pendermaan organ.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Kesedaran Awam Pendermaan Organ, Tan Sri Lee Lam Thye, berkata jawatankuasa itu akan mengadakan aktiviti jelajah di Sabah, Sarawak dan Terengganu bagi mempertingkatkan kempen kesedaran kepada orang awam.

Katannya, maklumat lanjut berkenaan pendermaan organ boleh didapati menerusi laman web www.agiftoflife.gov.my - BERNAMA

0 comments: