Followers

Friday, October 15, 2010

573 mangsa pemerdagangan manusia sejak Februari 2008: KDN

IPOH: Seramai 573 orang dari 19 negara termasuk seorang mangsa kanak-kanak tempatan menjadi mangsa kegiatan pemerdagangan manusia di negara ini sejak Februari 2008 hingga bulan ini dan diberi status Perintah Perlindungan (PO) oleh mahkamah.
Timbalan Ketua Setiausaha (Keselamatan) Kementerian Dalam Negeri (KDN), Datuk Abdul Rahim Mohd Radzi, berkata mereka antara 1,838 orang yang diselamatkan oleh pihak berkuasa dalam tempoh berkenaan kerana disyaki menjadi mangsa pemerdagangan manusia.
"Mengikut statistik 1,838 mangsa diselamatkan dan diberi Perintah Perlindungan Sementara (IPO) oleh mahkamah. Daripada jumlah itu hanya 573 mangsa dikenal pasti sebagai mangsa sebenar pemerdagngan manusia dan diberikan status PO. "Jenayah penyeludupan manusia adalah yang kedua terbesar di kebanyakan negara membangun mahupun dunia selepas penyeludupan dadah dan senjata.

"Jadi ia mesti dibanteras dengan kerjasama pelbagai pihak," katanya pada sidang media selepas majlis perasmian Kempen Kesedaran Anti Pemerdagangan Orang peringkat negeri di sini, hari ini.

0 comments: