Followers

Thursday, September 30, 2010

Terengganu henti hantar pelajar ke Indonesia

KUALA TERENGGANU: Mulai tahun ini, Terengganu tidak lagi menghantar pelajarnya ke Indonesia berikutan kebimbangan pelajar dan ibu bapa tentang beberapa insiden di negara itu.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said, berkata bagaimanapun kerajaan tidak akan memanggil balik tetapi akan terus mengekalkan pelajar yang sudah berada di sana.
"Kita tidak mahu hantar pelajar baru ke Indonesia, sebab pelajar trauma bila berlaku gempa bumi," katanya kepada pemberita selepas majlis MB bersama pelajar sasaran semua "A" PMR, SPM, dan STPM 2010, di sini hari ini.
Beliau berkata, ibu bapa juga bimbang dan khuatir akan keselamatan anak mereka untuk belajar di Indonesia dengan "kejadian yang tidak menyenangkan".

Ahmad berkata, Terengganu memberi tumpuan kepada negara seperti Cuba untuk menghantar pelajar dalam bidang bioteknologi dan nanoteknologi.

"Sebelum ini Terengganu memberi tumpuan kepada negara Asia Barat, Republik Czechoslovakia, Russia dan beberapa negara lain untuk pelajar perubatan," katanya.

Beliau berkata, mulai tahun depan, Terengganu mensasarkan untuk menghantar seramai 150 pelajar dalam bidang perubatan ke luar negara.
Katanya, tahun ini Terengganu menghantar seramai 107 orang pelajar perubatan ke luar negara, berbanding 45 pada 2008.

"Ketika ini doktor wanita mengatasi doktor lelaki di hospital Terengganu dan sebab itu kerajaan negeri mengambil langkah meramaikan jumlah doktor lelaki bagi mengimbanginya," katanya.

Lebih 5,000 pelajar dari seluruh Terengganu menghadiri perhimpunan berkenaan yang diadakan di Stadium Negeri di sini. - BERNAMA

0 comments: