Followers

Saturday, September 25, 2010

PGPO tingkatkan usaha bantu umat Islam selatan Thai

HATYAI: Perdana Global Peace Organisation (PGPO), akan mempertingkatkan usaha membantu umat Islam yang menjadi mangsa keganasan dengan bukan hanya memberi tumpuan kepada Palestin tetapi juga kepada umat Islam di beberapa wilayah yang bergolak di selatan Thailand.
Penasihat PGPO, Datuk Mukhriz Dr Mahathir, berkata PGPO yang sebelum ini memberikan tumpuan kepada Palestin perlu juga melihat umat Islam di rantau ini iaitu penduduk Islam di selatan Thailand yang menghadapi masalah.

Beliau berkata, PGPO sebelum ini mendapatkan sumbangan kira-kira RM1 juta untuk membina sebuah masjid baru di Kampung Pasir Jawa, Saiburi, Pattani sejak 2006 bagi kegunaan umat Islam di sana sebagai simbolik untuk mewujudkan keamanan kerana Islam bukanlah agama keganasan.
"Ini kita lakukan untuk tunjukkan sokongan kepada umat Islam di selatan Thailand. Kita tidak boleh lupakan jiran yang seagama dengan kita.

“Masjid yang dinamakan Masjid Kampung Pasir Jawa itu sudah lebih 90 peratus siap. Sebulan dua lagi ia boleh digunakan umat Islam," katanya di sini.

Beliau berkata, PGPO perlu melakukan sesuatu untuk menyampaikan mesej keamanan dan mahu mengasingkan imej keganasan dengan Islam kerana apa yang berlaku di tiga wilayah selatan Thailand iaitu Narathiwat, Pattani dan Yala tidak semestinya berkaitan dengan agama.

"Malangnya apabila berlaku keganasan ia dikaitkan dengan Islam. Selain itu kita juga akan bantu dari segi ekonomi. Kita mahu tingkatkan perdagangan antara Malaysia dan Thailand di kawasan yang bersempadan," kata Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu.
Mukhriz berkata, Malaysia sendiri sejak dahulu mengamalkan dasar memperkayakan negara jiran kerana jika negara jiran bermasalah, tempiasnya turut terkena kepada Malaysia.

Sementara itu, Ahli Parlimen Pattani, Nik Mukhtar Waba, berkata pihaknya sentiasa mengalu-alukan bantuan dari negara luar dalam membantu masyarakat Islam di Pattani.

Beliau berkata, walaupun banyak masjid dibina di wilayah bergolak, ia tidak sepatutnya menjadi masalah, sebaliknya beliau yakin pembinaan banyak masjid boleh membawa ketenteraman di wilayah-wilayah berkenaan.

"Sebenarnya pergolakan yang berlaku tidaklah serius seperti yang digembar-gemburkan. Sebenarnya pihak kerajaan masih dapat mengawal keadaan di wilayah-wilayah itu," katanya.

Beliau berkata, kerana itu ramai ahli perniagaan dari Malaysia tetap datang ke Malaysia untuk mengadakan ekspo dan pameran, dan usaha mereka itu mendapat sambutan yang baik daripada penduduk tempatan. - Bernama

0 comments: