Followers

Friday, September 24, 2010

Penjanaan pemikiran berasaskan Islam perlu diberi tumpuan berterusan

PUTRAJAYA: Penjanaan pemikiran yang baik berteraskan Islam bagi kebaikan manusia dan alam seharusnya menjadi tumpuan dan usaha berterusan di kalangan cendekiawan Muslim.

Ia bagi menghasilkan kaedah dan pendekatan yang boleh menandingi dan menyaingi malah mengatasi pendekatan, idea, dan teori Barat yang pada masa ini menguasai dan mempengaruhi alam pemikiran global.
Pengaruh teori Barat itu telah menular di segenap sudut walaupun kadang kala idea dan pendekatan konvensional ini gagal dalam memberi penyelesaian terbaik.
Saranan ini dikemukakan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ketika menyampaikan ucapan balas selepas dianugerahkan Ijazah Doktor Falsafah (Kehormat) Ekonomi dan Pentadbiran Muamalat, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) di sini hari ini.

Anugerah tersebut disampaikan oleh Canselor USIM, Tuanku Najihah Tunku Besar Burhanuddin pada Majlis Konvokesyen Khas USIM yang diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini.

Katanya, tanpa disedari dunia kini menghadapi krisis moral, sosial, politik dan ekonomi kerana terlalu terikat dan terkongkong dengan matlamat dan falsafah yang dicanangkan oleh idea dan teori Barat ini.

“Malah kita kini merasai apa yang kita warisi dan diajar dalam agama kita sesuatu yang tidak sesuai dan ketinggalan zaman,” kata Dr Mahathir.
Umat Islam juga, katanya, merasa rendah diri apabila berdepan dengan teori dan pemikiran yang dibawa oleh pemikir-pemikir Barat yang pada umumnya tidak mengasaskan teori mereka kepada agama.

“Mereka mencipta pelbagai teori dan idea dan diterima dengan patuh oleh masyarakat Islam tanpa usul periksa dan penilaian yang mendalam daripada neraca Wahyu dan bimbingan yang Maha Kuasa,” katanya.

Dr Mahathir berkata, bertolak daripada falsafah kebebasan berfikir dan kebebasan individu tanpa batasan yang dicanangkan oleh teori dan falsafah Barat ini, masyarakat akan kehilangan arah dan matlamat sebenar kehidupan.

Sehubungan itu, katanya, dalam menyediakan pemikiran dan penyelesaian alternatif terbaik kepada pelbagai masalah dan krisis dunia ini, umat Islam memerlukan lebih ramai pemikir dan pencetus idea di kalangan orang Islam sendiri yang mempunyai keupayaan yang tinggi dan boleh memberi keyakinan.

Oleh itu, katanya, masyarakat Islam perlu keluar dari dunia dan budaya retorik kepada yang lebih bermakna dan pendekatan penyelesaian yang lebih praktikal.

Islam katanya, turut menganjurkan kebebasan berfikir namun ia berbeza dengan pendekatan Barat yang tidak terbatas.

“Islam sentiasa meraikan dan mengambil kira konsep keseimbangan dan menolak kebebasan mutlak individu dan amalan tidak terbatas yang menghasilkan sikap keterlaluan yang boleh membawa keburukan serta kesan negatif kepada masyarakat,” katanya. - Bernama

0 comments: