Followers

Sunday, September 26, 2010

Malaysia rangka pelan tindakan ekonomi dengan Selatan Thai

KOTA BAHARU: Malaysia akan merangka satu pelan tindakan ekonomi dalam usaha mengukuhkan jalinan kerjasama di lima wilayah yang terletak di sempadan Malaysia dan Thailand.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed, berkata kerjasama erat untuk membangunkan lima wilayah di utara Malaysia dan Selatan Thailand itu akan direalisasikan bagi memangkin ekonomi dan kemajuan di kedua-dua sempadan berkenaan.


"Seperti kita ketahui, utara Malaysia kurang maju, begitu juga Selatan Thailand yang boleh dikatakan kawasan yang agak ketinggalan.
"Justeru inisiatif untuk menjalin dan mengukuhkan kerjasama erat bagi membangunkan ekonomi di kedua-dua kawasan itu akan diteruskan kerana banyak faedahnya," katanya kepada pemberita selepas sambutan Aidilfitri di Pusat Dagangan Kota Baharu (KBTC) di sini hari ini.

Beliau berkata pihaknya juga telah merancang pelbagai program dan projek dari semasa ke semasa untuk dilaksanakan di kawasan berkenaan.

"Antara projek yang kita akan laksanakan ialah membangunkan sektor pertanian, Industri Kecil Sederhana (IKS), pembangunan industri halal, pelancongan dan banyak lagi," katanya.

Mustapa berkata banyak potensi untuk pelbagai sektor dibangunkan di kawasan berkenaan kerana kedudukannya yang strategik dan sentiasa dikunjungi rakyat dari dua negara berkenaan.
Beliau berkata inisiatif membangunkan sempadan itu bukan semata-mata untuk membantu negara Thailand tetapi ia lebih kepada kerjasama untuk mengukuhkan pendapatan penduduk di sempadan itu.

"Sebagai contoh di utara Malaysia yang hari ini punca utama pendapatan penduduk adalah getah tetapi ia masih tidak cukup dan perlu ada punca pendapatan lain atau sampingan untuk mengukuhkan ekonomi penduduk," katanya.

Justeru katanya kerajaan akan sentiasa berusaha mencari peluang dan mengenalpasti bidang-bidang lain untuk kelangsungan hidup penduduk, terutama dengan mwujudkan jalinan kerjasama yang kukuh dengan negara-negara jiran. - BERNAMA

0 comments: