Followers

Saturday, September 25, 2010

Malaysia cadang bangunkan Sekolah Perubatan Johns Hopkins di Serdang

NEW YORK: Malaysia bakal menjadi hab bagi latihan perubatan berkemahiran tinggi apabila kerajaan pada dasarnya bersetuju cadangan membangunkan Sekolah Perubatan Johns Hopkins berserta hospital 600 katil dan sebuah pusat penyelidikan, melalui pelaburan swasta.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata institusi itu kemungkinan diwujudkan di sekitar Serdang.“Perjanjian usahasama antara syarikat Malaysia dengan Johns Hopkins Medical International dijangka ditandatangani pada November di Kuala Lumpur,” kata Perdana Menteri kepada wartawan Malaysia yang mengikuti lawatan kerja beliau ke sini untuk menghadiri Sidang Kemuncak kedua ASEAN-Amerika Syarikat dan Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA).

Sebelum itu, Najib mengadakan pertemuan dengan Presiden Global Ventures Johns Hopkins Medical International di hotel penginapannya di sini.

Menurut Perdana Menteri, sekolah perubatan itu adalah yang terkemuka di dunia dan mempunyai kurikulum baru yang berbeza berbanding kurikulum yang lain.

"Mereka menggunakan falsafah "Genes To Society" iaitu satu pendekatan perubatan bersifat peribadi," kata Perdana Menteri.
Katanya, sekolah perubatan itu menyediakan program graduan selama empat tahun dan bercadang mengambil 100 pelajar setiap tahun dari seluruh dunia.

"Johns Hopkins mempunyai nama yang amat baik. Ideanya ialah bagi menjadikan Malaysia sebagai hab," katanya.

Pada masa ini, terdapat sekurang-kurangnya tiga hospital kerajaan berdekatan dengan Serdang yang boleh digunakan sebagai hospital latihan iatu Hospital Serdang, Hospital Putrajaya dan Hospital Kajang.

Baru-baru ini, laporan akhbar memetik sumber sebagai berkata bahawa pelaburan itu mungkin membabitkan kira-kira RM1.8 bilion.

Kampus Johns Hopkins University terdapat di China, Singapura, Itali dan Amerika Syarikat. - Bernama

0 comments: