Followers

Friday, September 24, 2010

Malaysia bakal pengeluar vaksin wabak JE

Sentinext jangka dapat siapkan lapan tahun
GEORGETOWN: Malaysia bakal menghasilkan vaksin yang mampu mencegah penyakit tangan, kaki dan mulut (HMFD) serta wabak Japanese Encephalitis (JE) yang dipercayai pertama di dunia menerusi sebuah syarikat bioteknologi tempatan, Sentinext Therapeutics Sdn Bhd.

Vaksin itu mampu memerangi Enterrovirus 71 (EV71) iaitu penyebab utama kepada HMFD dan JE yang lazimnya menjangkiti kanak-kanak dan bayi sehingga boleh membawa maut.
Ketua Pegawai Saintifik Sentinext Therapeutics, Jane Cardosa, berkata vaksin yang dihasilkan syarikat itu yang dijangka dapat disediakan dalam tempoh antara enam hingga lapan tahun akan datang, mampu menguatkan antibodi seseorang bagi melawan virus EV71.
Katanya, pihaknya baru saja menghasilkan contoh pertama vaksin EV71 dan ujian awal menunjukkan tindak balas imun yang baik terhadap partikel terbabit, yang mana proses susulan membabitkan praklinikal haiwan serta manusia dijangka dijalankan pada 2012.

Kami berpuas hati dengan ujian yang dilaksanakan setakat ini. Kami akan menjalankan ujian dalam fasa seterusnya terutama bagi memastikan vaksin berkenaan selamat digunakan, dengan aspek keselamatan menjadi keutamaan kami dalam menghasilkan vaksin itu.

Semua ujian itu dijangka selesai dalam tempoh antara enam hingga lapan tahun sebelum vaksin sebenar dapat keluarkan dan seterusnya digunakan, katanya pada sidang media di sini, semalam.

Sentinext Therapeutics memulakan kerja penyelidikan dan pembangunan (R&D) bagi menghasilkan vaksin berkenaan sejak Oktober lalu dengan mendapat penajaan daripada Perbadanan Pembangunan Teknologi Malaysia (MTDC) dan Dana Modal Sains Hidupan Malaysia (MLSCF) berjumlah RM40 juta.
Cardosa berkata, pihaknya masih memerlukan dana kewangan terutama bagi melaksanakan fasa ketiga dalam menghasilkan vaksin berkenaan dengan kos diperlukan bagi melaksanakannya berjumlah RM20 juta.

Kami mempelawa mana-mana pihak swasta yang ingin melabur dalam projek menghasilkan vaksin itu, katanya.

0 comments: