Followers

Saturday, September 25, 2010

Laporan berita berserta bukti kukuh perlu diamalkan pengamal media: Maglin

PETALING JAYA: Laporan dan penerbitan berita berserta bukti yang kukuh perlu diamalkan oleh setiap pengamal media supaya media massa terus disegani dan dihormati masyarakat, kata Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Maglin Dennis D’Cruz.
Katanya, corak laporan yang tidak berasaskan bukti kukuh akan mengundang salah faham dan kontroversi sekaligus akan menyebabkan mereka hilang pengaruh sebagai sumber yang boleh dipercayai oleh masyarakat dalam mendapatkan maklumat.

"Seorang pengamal media perlu sentiasa berhat-hati dalam setiap apa yang ditulis, mereka sewajarnya tidak menulis atau mencipta sesuatu perkara yang belum disahkan lagi kebenarannya.
"Sebagai sebuah negara yang berbilang kaum, penerbitan bahan berita yang tidak disertakan bukti yang kukuh boleh mencetuskan salah faham dan kekeliruan di kalangan masyarakat sekaligus boleh menggugat keamanan di kalangan kaum dan semangat Gagasan 1Malaysia yang diperjuangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Persidangan Kebangsaan Bandingan Pengajian Melayu dan Pengajian Cina di sini, hari ini.

Terdahulu, dalam ucapannya, beliau berkata, kerajaan menerusi kementeriannya sedang mempergiatkan usaha bagi menyemarakkan semangat Gagasan 1Malaysia di kalangan rakyat Malaysia khususnya pada golongan muda.

"Sejajar dengan matlamat ini, kami kini giat memberi penerangan di sekolah-sekolah, di universiti dan di kolej untuk menyampaikan mengenai wawasan negara dan menyemai semangat cintakan negara di kalangan rakyat Malaysia.
"Kami akan cuba sedaya upaya agar gerak kerja untuk mendidik warga Malaysia akan dapat melakar transformasi Malaysia yang bersatu dan berjaya dalam mencapai Wawasan 2020," katanya. - Bernama

0 comments: