Followers

Monday, September 27, 2010

Buktikan semangat patriotisme dengan pulang berkhidmat di tanah air: Liow

DUBLIN (IRELAND): Rakyat Malaysia yang berkhidmat sebagai doktor pakar di luar negara diminta membuktikan semangat patriotisme dan kecintaan mereka kepada negara dengan pulang berkhidmat di tanah air.
Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai ketika mengeluarkan nasihat itu, berkata semangat kesetiaan kepada negara akan lebih bermakna jika mereka bersama kerajaan untuk memantapkan lagi sektor perubatan di Malaysia yang masih kekurangan tenaga pakar.
"Walaupun mereka kata sangat patriotik dan boleh tunjuk (semangat) itu di mana-mana tetapi lebih baik di Malaysia kerana negara kita memerlukan pakar dalam pelbagai bidang.
"Mereka boleh berkhidmat di hospital kerajaan dan boleh juga bekerja di pusat perubatan swasta," katanya pada sesi pertemuan bersama 22 rakyat Malaysia yang berkhidmat sebagai doktor di Dublin.

Liow berkata, susulan daripada pertemuan itu ada di antara mereka menyatakan kesediaan untuk pulang ke tanah air dan kerajaan amat mengalu-alukannya dan menyediakan pelbagai kemudahan termasuk mempercepatkan kenaikan pangkat dan gaji yang berpatutan serta tiada sekatan untuk mereka berkhidmat di sektor swasta.

"Apa yang kita lalui (pertemuan) ini berjaya dan mereka telah nampak transformasi dalam Kementerian Kesihatan. Mereka juga telah melihat platform yang lebih besar dan yakin dengan usaha kerajaan.

"Ada di antara mereka yang hadir menyatakan ingin pulang ke tanah air tahun hadapan dan ada juga yang menyatakan masih memerlukan sedikit masa lagi untuk mendapatkan pengalaman sebelum berkhidmat dengan kerajaan," katanya.
Beliau berkata, mereka yang berkhidmat dengan kerajaan juga akan diberi bantuan untuk menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi dan proses kenaikan pangkat mereka lebih mudah bergantung kepada kelulusan dan pengalaman bekerja.

Pada pertemuan itu, Liow turut menerangkan mengenai pelbagai penambahbaikan yang dilakukan oleh kerajaan terhadap perkhidmatan perubatan terutama yang membabitkan doktor serta doktor pakar.

Kenaikan pangkat berdasarkan ''time-based'' telah dilaksana iaitu melalui pakej akan membolehkan seseorang doktor, bermula sebagai UD41 ''house officer'', mencapai gred UD54 dalam masa 12 tahun jika bukan seorang pakar, dan dalam masa sembilan tahun jika doktor pakar.

Liow berkata, selain faedah istimewa dan peluang kenaikan pangkat, doktor dalam perkhidmatan kerajaan kini menikmati peluang latihan yang lebih baik menerusi peningkatan pengambilan pelatih ''Open Masters Programme'' daripada 400 orang kepada 600 orang sejak 2008 dan ditingkatkan sehingga 800 orang tahun hadapan.

Turut hadir pada pertemuan itu ialah Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek; Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk S K Devamany dan Timbalan Menteri Luar, Datuk Richard Riot Jaem.

Terdahulu, pada sesi pertemuan itu, Dr Tidi Maharani Hassan, 27, yang juga doktor pakar termuda di Dublin menyatakan kekesalannya terhadap anggapan sesetengah pihak bahawa doktor yang berkhidmat di luar negara adalah mereka yang membazirkan wang kerajaan kerana baginya perkhidmatan mereka di situ adalah untuk mencari pengalaman sebelum berkhidmat dengan kerajaan.

Beliau yang juga doktor pakar paru-paru, berkata beliau berkhidmat di luar negara kerana kelengkapan makmal dan kursus yang dianjurkan amat baik.

Dr Kama Muhammad, 38, yang berkhidmat sebagai doktor pakar bedah di Ireland pula meminta kerajaan melakukan penambahbaikkan dalam semua aspek kerana beliau dimaklumkan terdapat pelbagai masalah dihadapi oleh doktor di tanah air seperti waktu kerja dan kenaikan pangkat.

Dublin adalah satu daripada tempat yang menjadi tumpuan penuntut Malaysia dalam bidang perubatan dan kebanyakan mereka memutuskan untuk terus berkhidmat di situ kerana berpendapat pengurusan masa dan jadual kerja yang memuaskan berbanding Malaysia. - Bernama

0 comments: